@laserdarmanii پیج اینستاگرام

درمان زانو درد

بار تحمل کل وزن بدن بر روی مفاصل زانو های ما است. زانو به سبب عوامل فیزیکی خارجی یا با بالا رفتن سن دچار تخریب و فرسایش می شود. اما در این میان گذشته از فاکتورهای عوامل فیزیکی خارجی یا داخلی عوامل مختلفی سبب ایجاد درد در زانو می شود که از جمله آن می توان به: ضعف عضلات پیرامون زانو، پارگی و کشیدگی رباط ها، التهاب تاندونی، نرمی غضروف کشکک و … اشاره کرد.

گذشته از درد مفصل زانو که رنج آور است عوامل دیگری نیز سبب آزار بیمار می شود؛ عواملی همچون محدود شدن حرکت و کاهش توانایی در بیمار نیز درد آور است. با توجه به عوامل یاد شده قطعا می توان گفت سریعترین و کم دردترین راه حل لیزر درمانی است.
به طور کلی افرادی که به زانو درد دچار می شوند قادر به انجام بسیاری از فعالیتهای پیشین نیستند و ناخواسته دچار کم تحرکی و یا بی تحرکی میشوند. کاهش میزان تحرک علاوه بر کاهش استقلال فردی بیمار، ریسک مشکلات بعدی را افزایش می دهد. اضافه وزن، کاهش تعادل، ضعف عضلات و دردهای جدید مفصلی و عضلانی از عوارض ثانویه آن به شمار می روند. راه نرفتن و یا کم راه رفتن میتواند از فاکتورهای اصلی مشکلات قلبی عروقی نیز باشد.

 

درمان زانو درد با لیزر

یکی از روشهای موثر، بی عارضه و غیر تهاجمی درمان آسیبهای زانو، لیزر پرتوان فیزیوتراپی است که علی رقم اثرات بسیار قدرتمند کاملا ایمن و بدون عوارض جانبی است. درمانها به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم میشوند. درمانهای تهاجمی شامل انواع جراحی ها، ورود انواع مواد شیمیایی به بدن چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریق هستند که به همراه اثرات درمانی خود، عوارضی را به بدن تحمیل میکنند. در مقابل درمانهای غیر تهاجمی درمانهای ایمنی هستند که بدون عوارض جانبی بدن را اصلاح کرده و یا وادار به انگیزش فعل و انفعالات طبیعی میکنند.

فیزیوتراپی یکی از مهمترین درمانهای غیر تهاجمی است و امواج و جریانهای به کار رفته در آن هیچ گونه عارضه ناخواسته ای ندارد. از این میان لیزر پرتوان از موثرترین روشهای ترمیم و بازسازی بافتهای مفصلی و عضلانی بدن محسوب میشود.
در طول جلسات لیزر درمانی، انرژی قدرتمند متساعد شده گردش خون را به بافت صدمه دیده افزایش میدهد، اکسیژن رسانی آن را بهبود بخشیده و مواد تغذیه کننده و آب مورد نیاز برای پروسه ترمیم را فراهم میکند. تمامی این موارد محیط سلولی ایده آلی را برای کاهش التهاب، رفع اسپاسم عضلات، ورم، سفتی بافتها و درد ایجاد میکند که خود بستری مناسب برای پروسه ترمیم ایجاد میکند.

 

درمان زانو درد

 

عملکرد لیزر پرتوان

لیزر پرتوان با بهره گیری از طول موج اختصاصی خود اثرات ضد التهابی و ضد ادم دارد که سلولهای آسیب دیده را متاثر میکند. این لیزر مولد فوتون های پر انرژی است که به درون سلولها نفوذ می کند و موجب تحریک میتوکندری سلول شده و بافتهای صدمه دیده مفصل، تاندونها، رباط ها و عضلات آن را بازسازی میکند.
تحقیقات بسیاری اثرات آزادسازی اندورفین توسط لیزر در بدن را ثابت کرده اند بر اساس این تحقیقات جدید لیزر بدون وارد کردن آسیب میتواند التهاب را کم کرده و موجب رشد بافتهای تازه برای جایگزینی بافتهای آسیب دیده در بدن شود. این در حالی است که داروهای ضدالتهابی در کنار کاهش التهاب، عوارض شدید و مخربی داشته که در دراز مدت خود آسیبهای ناخواسته ای در بدن ایجاد می کند.

اثرات اختصاصی درمان درد زانو با لیزر شامل موارد زیر است:

  • درمان دردها مزمن مانند درد آرتروز مفصلی
  • درمان دردهای حاد ناشی از ضربات و تروما
  • اثرات ضد التهابی قدرتمند
  • به راه اندازی پروسه ترمیم در بافتهای صدمه دیده
  • بازسازی یکپارچگی و استحکام بافت های تازه ترمیم یافته

لیزر پرتوان مناسب ترین گزینه درمانی برای بیمارانی است که بدنبال درمان بدون جراحی، تزریق و خوردن دارو و راه های ایمن و بدون عارضه هستند.

 

دوز درمانی

بسته به میزان آسیب دیدگی مفصل زانو، مزمن و حاد بودن، وسعت و عمق عارضه، میزان انرژی وارده به بافت متغیر است. محاسبه انرژی به کار رفته با استفاده از پروتکل ها و فرمولهای ویژه ای انجام میشود لذا انرژی به کار رفته در افراد مختلف با ضایعات متفاوت یکی نیست. انرژی استفاده شده در قسمتهای جداگانه بدن یک فرد هم یکسان نیست.

 

توصیه های درمانی زانو درد

ورزش

یکی از راهکارهای ساده اما اثرگذار بر روی دردهای زانو، ورزش است. ورزشهای زانو از حرکات ساده و بدون خطر شروع میشود. بسیاری از این حرکات در آب قابل انجام هستند و به افزایش انعطاف پذیری بافتهای اطراف مفصل کمک میکند. ورزشهایی همچون دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا و… نیز مناسب هستند. اما ورزشهای پر تحرک و برخوردی مثل فوتبال، والیبال، دو و… بدلیل ریسک آسیب رسانی بالا توصیه نمیشوند. حرکات اختصاصی هر مفصل باید زیر نظر متخصص فیزیوتراپی انجام شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 

مدیریت وزن

جابجایی یک شی سنگین بصورت همیشگی در طول روز فشار زیادی به مفاصل بدن از جمله زانوها وارد میکند. کاری که اضافه وزن با شما میکند در واقع حمل دائمی یک جسم سنگین است. لذا کاهش وزن میتواند اثرات مثبتی بر بهبودی زانو درد داشته باشد.

 

وسایل کمکی

استفاده از وسایل کمکی از راهکارهای دیگری است که به کاهش فشار وارده به زانوها کمک میکند. داشتن یک عصا، پوشیدن کفش های مناسب، زانو بند و… نیز میتواند در برخی موارد موجب حذف نیروهای ناخواسته از روی مفصل شود.

 

زنگ تفریح زانو

در کنار تمامی روشهای یاد شده، زمانهایی را برای استراحت و بازسازی مفصل خود اختصاص بدهید. مفاصل برای احیای خود نیاز به استراحت دارند و فعالیتهای بی وقفه فرصت تامین مواد لازم برای بازسازی فشارهای ناشی از کارهای روزمره را نمیدهد. بالا و پایین رفتن از پله ها، دو زانو و چهار زانو نشستن، دستشویی ایرانی و… از مهمترین عوامل محیطی تشدید کننده زانو درد هستند.

به جز لیزر درمانی زانو شما چه روشی را برای درمان سریع درد زانو پیشنهاد میکنید؟ راهکارهای خود را با ما و سایر همراهان سایت لیزر درمانی به اشتراک بگذارید.

ما در کلینیک آلا با داشتن تجهیزات مدرن روز اروپا همچون لیزر پر توان اقدام به ارائه خدمات پزشکی با بالاترین کیفیت می نماییم. شما می توانید برای درمان هر چه سریعتر این بیماری به کلینیک ما مراجعه نمایید تا بهبودی خود را با روشی هر چه سریعتر و کم درد تر حاصل نمایید.

 

مشاوره رایگان