@laserdarmanii پیج اینستاگرام

لیزر درمانی گردن | شانه | لگن

وجود درد در بدن سبب اختلال در کل عملکرد بدن و ذهن خواهد شد. اما در این مطلب ما به بیان درد گردن، لگن و شانه و راه های درمان یآن می پردازیم.

 

لیزر درمانی درد گردن

گردن درد از جمله دردهای رایجی است که حدود دو سوم افراد در طول زندگی خود به آن دچار میشوند. گردن درد به دلایل بسیاری ایجاد می شود. از سفتی های عضلانی و اسپاسم گرفته تا درگیری اعصاب گردنی، بیرون زدگی دیسک و… همگی موجب ایجاد درد و ناخوشی در مهره های گردنی میشوند. پیشتر در مقاله ای علل بروز گردن درد را بررسی کردیم.

سنگینی سر توسط بخش پایینی گردن و مهره های بالایی سینه ای نگه داشته میشود. درست در همین مناطق بیشترین احتمال درد و آسیب دیدگی وجود دارد. مهره های بالایی گردن تامین کننده بیشترین حرکات سر و گردن هستند و بخش های پایینی مهره های گردنی وظیفه حفظ و نگه داری وزن سر را بر عهده دارند. در صورتی که بخش های حمایت کننده دچار اختلال شوند عضلات مجاور دچار سفتی شده و دردناک میشوند.

گردن یکی از ساختارهایی است که سلامتی آن به شدت تحت تاثیر وضعیت های بدنی قرار دارد. میانگین زمانی که افراد در حالت نشستن قرار میگیرند نسبت به سالهای پیش به شدت افزایش یافته است که درنتیجه شیوع انواع گردن درد نه تنها به مراتب بیشتر از قبل شده است بلکه سن ابتلا به اینگونه دردها نیز بسیار کمتر شده است. مشاغلی که در حالت نشسته انجام میشوند، نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ فرد را بیشتر در وضعیت نشسته قرار داده و گوشی های هوشمند به کلی زوایای ستون فقرات گردنی را تغییر داده است. رانندگی های چند ساعته شهری امری معمول شده و همه این موارد در حالت نشسته انجام میشود که موجب اعمال نیروهای بیش از حد به گردن شده و زمینه انواع مشکلات گردنی را فراهم کرده است.

 

تشخیص علت گردن درد

بافتهای تشکیل دهنده ستون فقرات گردنی شامل جسم مهره ها، اعصاب، عضلات، تاندون ها، رباط ها، کپسول مفصل همگی ممکن است منبع احساس درد باشند. بسته به نوع فعالیت بدنی بیمار، وضعیتی که در طی روز در آن قرار میگیرد، ساختار و راستای بدنی، قدرت عضلات، هر کدام از ساختارهای یاد شده ممکن است درناک شوند. برای یافتن اینکه علت اصلی درد کدام یک از این موارد است

پس از بررسی دقیق وضعیت بیمار و راستای ستون فقرات گردنی و همچنین بافتهای مجاور آن بهترین درمان انتخاب میشود. از میان تمامی روشهای موجود برای درمان مشکلات و آسیبهای مربوط به گردن، لیزر درمانی با لیزر پرتوان یکی از موثرترین و کارآمدترین روشها محسوب میشود که بدون وارد کردن آسیب یا داشتن کوچکترین عارضه ای، به خوبی آسیبها را درمان میکند.

در کلینیک لیزردرمانی آلا میلیون ها فوتون نوری با طول موجی اختصاصی را با لیزر پرتوان به بدن می تابانیم. بافت آسیب دیده بدن این انرژی را دریافت میکند. انرژی دریافتی در سطح سلولی جذب و به انرژی شیمیایی تبدیل میشود که بدن از آن برای ترمیم طبیعی بافت آسیب دیده استفاده میکند. با ورود لیزر به بدن سه مکانیسم در سطح سلولی فعال میشود.

۱-  راه اندازی پروسه ترمیم با افزایش تولید ATP یا آدنوزین تری فسفات ۲- کاهش التهاب توسط افزایش سطح اکسید نیتریک ۳- بالانس و تنظیم پمپ های سدیم و فسفات که موجب کاهش درد میشود.

 

لیزر درمانی و ترمیم بافت

سلولهایی که دچار کمبود انرژِی هستند قادر به راه اندازی پروسه ترمیم نیستند. تشعشع لیزر با جذب در سلولهای آسیب دیده، تبدیل به انرژی میشود و ذخایر انرژی سلولی را پر میکند. سلول شارژ شده و توانایی تقسیم و تکثیر را بدست می آورد و بنابراین قادر به بازسازی بافت صدمه دیده میشود. برخورد فوتون های قدرتمند لیزر پرتوان از طریق انتقال الکترون و فعال کردن چرخه کرب موجب برانگیختن میتوکندری شده و آن را به تولید ATP از گلوکز واداشته و انرژی بیشتری می سازد.

 

لیزر درمانی و کاهش التهاب

پس از وارد شدن آسیب به بدن، پروسه التهاب آغاز میشود تا با بی حرکت کردن ناحیه از پیشرفت جراحت پیشگیری کند. التهاب با تحریک پایانه های عصبی، درد ایجاد میکند. به منظور بازجذب مایع میان بافتی و کاهش التهاب، بدن شروع به تولید اکسید نیتریک میکند که با متخلخل کردن سیستم لنفاوی و باز جذب مایع میان بافتی منجر به کاهش التهاب میشود. این مکانیسم با افزایش قطر مویرگ ها یا وازودیلاسیون سبب میشود اکسیژن و مواد متابولیکی بیشتری به بافت آسیب دیده برسد که این امر هم به ترمیم بافتی کمک میکند.

 

لیزر درمانی و درمان گردن درد

وقتی محرکی موجب تحریک پتانسیل عمل میشود، پتانسیل به سرعت در طول سلول عصبی پیش میرود. این پتانسیل در اثر ورود یون مثبت سدیم و خروج یون مثبت پتاسیم از سلول عصبی ایجاد میشود که موجب تغییر پتانسیل غشای سلول می شود.

لیزر میتواند بر روی پمپ سدیم پتاسیم اثرات تنظیمی بگذارد و تولید درد را در منبع درد متوقف کند. موج لیزر پرتوان نفوذپذیری غشای سلولی را افزایش میدهد و لذا درد در همان محل عارضه و در منبع اصلی خود بلوکه میشود. توجه داشته باشید که عملکرد ضد درد لیزر بدون وارد کردن هیچ گونه ترکیب شیمیایی به بدن صورت گرفته و بنابراین کاملا بدون عارضه است.

 

درمان درد گردن

درمان درد گردن در مورد دردهای نوع حاد و مزمن با هم تفاوت‌هایی دارد. داروهای ضد التهاب و مسکن‌های قوی را فقط می‌توان برای یک دوره زمانی کوتاه مصرف کرد. گردن‌بندهای طبی هم فقط در صورت مصدومیت از ناحیه گردن و یا دردهای بسیار حاد و شدید قابل استفاده است. برنامه‌های ورزشی و درمان فیزیکی هم به روش‌های مختلفی که به مرحله کلینیکی گردن درد بستگی دارد، قابل استفاده است. به خاطر داشته باشید که انجام حرکات و نرمش‌های آزاردهنده و دردناک که بدون نظارت یک فرد آموزش‌دیده یا یک متخصص درمان فیزیکی انجام شود، می‌تواند برای گردن بسیار خطرناک باشد. آموزش بیمار در مورد وضعیت صحیح بدن در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن نیز در درمان گردن درد اهمیت زیادی دارد. علاوه بر آن، عوامل ارگونومیکی مانند وضعیت قرارگیری رایانه در زمانی که به مدت طولانی می‌خواهید با آن کار کنید نیز اهمیت زیادی در درمان گردن درد و پیشگیری از تشدید آن دارد.

برای درمان گردن درد ممکن است روش طب سوزنی و یا درمان‌های کایروپرکتیک برای بیمار تجویز شود. فیزیوتراپی با ابزار و ادوات مخصوص هم کارآیی بالایی در درمان گردن درد دارد. روش‌هایی از قبیل لیزر درمانی، مگنت درمانی و طب سوزنی همراه با روش‌ها و دوز مناسبی از لیزر می‌تواند در برطرف کردن درد و التهاب و نیز جهت آماده کردن بیمار برای آنکه بتواند ورزش‌های درمانی را انجام دهد، تأثیر خوبی داشته باشد.

 

لیزر درمانی درد لگن

گردن درد یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به پزشک محسوب می‌شود. مهم‌ترین علل بروز درد گردن شامل آرتروز گردن، استنوز کانال نخاعی گردنی، بیماری اسپوندیلیت روماتیسمی، مصدومیت از ناحیه گردن، وضعیت نادرست بدن در هنگام نشستن، راه رفتن و ایستادن و نیز بیماری فیبرومیالژیا می‌باشد. هر یک از این شرایط می‌تواند باعث انقباض و سفت شدن عضلات، محدودیت حرکتی، خشکي و درد در ناحیه گردن شود و در بعضی از موارد، علائم آن غیر قابل تحمل می‌باشد. درد گردن اصولاً در خود ناحیه گردن متمرکز است، اما می‌تواند به سمت بالا و به طرف سر نیز کشیده شده و باعث بروز سر درد شود. همچنین ممکن است به سمت یک یا هر دو شانه یا بازو نیز سرایت کند. درد گردن می‌تواند در طول روز و یا به هنگام شب بروز کند و یا می‌تواند به دنبال انجام حرکات بدنی خاصی ایجاد شود. همچنین این درد ممکن است به صورت مداوم بوده و یا به حالت حاد و با حمله‌های پی در پی بروز کند.

درد گردن ممکن است بسته به نوع عامل به وجود آورنده آن، با برخی از علائم نورولوژیکی نیز همراه باشد. برای مثال در صورتی که ریشه اعصاب نخاع گردنی در این عارضه درگیر باشد، ممکن است درد گردن در امتداد بعضی از ریشه‌های عصبی امتداد پیدا کرده (سرویکوبراشیالژی) و همراه با ضعف عضلانی و اختلالات عصبی حسی (مانند مور مور، گز گز، خواب رفتن و غیره) باشد. شدت این نوع از درد معمولاً در اثر فشار آوردن بر اندام‌ها و نیز به خاطر تنش‌های روانی یا فیزیکی، افزایش پیدا می‌کند.

 

لیزر درمانی برای چه کسانی مناسب نیست؟

افرادی که ظرف ۴۸ ساعت گذشته کورتیزون تزریق کرده‌اند، نباید عمل لیزر درمانی انجام دهند. همچنین از لیزر نباید به طور مستقیم بر روی نواحی سرطانی در بدن و روی شکم زنان باردار استفاده شود.

 

سری بعدی جلسات لیزر درمانی را در چه زمانی می‌توان انجام داد؟

هر شخص می‌تواند جلسات بعدی لیزر درمانی را ظرف ۳ تا ۶ ماه بعد از پایان سری اول درمان‌های خود انجام دهد.

 

آیا لیزر درمانی، عوارض جانبی به دنبال دارد؟

لیزر درمانی هیچ گونه عوارض شناخته شده‌ای ندارد. در حالی که تعداد معدودی از بیمارانی که عمل لیزر انجام داده‌اند، می‌گویند که یک گرمای خفیف و قابل تحمل را در ناحیه محل برخورد لیزر احساس کرده‌اند، اما به طور کلی اغلب بیماران در زمان عمل، اصلاً لیزر را احساس نمی‌کنند. این عمل هیچ گونه درد، گرمی، قرمزی و یا تورم در زمان انجام عمل یا بعد از آن ایجاد نمی‌کند.

 

لیزر درمانی درد شانه و کتف

آرتروز لگن عارضه شایعی است که باعث آسیب‌دیدگی مفصل گوی و کاسه‌ای در محل اتصال لگن و ران می‌شود. آرتروز باعث التهاب و دردناک شدن مفاصل می‌شود. انواع گوناگون آرتروز می‌توانند باعث ایجاد درد در مفصل لگن شوند.

آرتروز لگن از انواع بسیار شایع  بیماری آرتروز محسوب می‌شود. با توجه به طولانی‌تر شدن عمر افراد و همچنین افزایش وزن و چاقی در جامعه، میزان بروز آرتروز روز به روز در حال افزایش می‌باشد.

درمان آتروز لگن با روش‌های ساده آغاز می‌شود و به مرور زمان از روش‌های درمانی تهاجمی استفاده می‌شود. درمان به این طریق بسیار مؤثر است و باعث بهبود پایدار بیماران می‌شود.

در جلسات فیزیوتراپی از روش‌های مختلف از جمله لیزر پرتوان برای درمان و کاهش درد انواع آرتروز از جمله آرتروز لگن استفاده می‌شود

مشاوره رایگان